sobota, 2 lutego 2013

EKONOMIA GASTRONOMIA. Jedz lepiej i wydawaj mniej - Allegra McEvedey, Paul Merrett



Ekonomia gastronomia. Jedz lepiej i wydawaj mniejMyślę, że niejeden z Was Drodzy Czytelnicy obejrzał Allegrę i Paula w akcji, na łamach ich programu telewizyjnego. To właśnie wtedy, oglądając ich program, zaczęłam głębiej zastanawiać się nad istotą minimalizacji wyrzucanego jedzenia. Nie wiem jak Wy, ale u mnie często wyrzucało się resztki (a czasem nawet pół bochenka) chleba, wyschnięte warzywa czy o zgrozo nieświeżą już wędlinę… Jednym słowem olbrzymie marnotrawstwo!

Kiedy dowiedziałam się o wydaniu tej książki po prostu nie mogłam się oprzeć. Na przestrzeni nieco ponad 300-stu stron poradnika znalazło się mnóstwo przydatnych rad co do tego jak postępować, aby produkty, które kupujemy móc w optymalny sposób wykorzystać. Autorzy dbają nie tylko o zatowarowanie naszych spiżarni oraz lodówek, ale co najważniejsze ich celem jest zmniejszenie naszych wydatków na jedzenie (jeśli ich posłuchamy -  to wierzcie mi na słowo -  na dłuższą metę to działa!).

W książce tej znajduje się również ponad 100 przepisów na oszczędne gotowanie. Podane są tzw. produkty podstawowe, będące bazą dla innych potraw. Autorom chodzi bowiem o to, aby ułatwić nam życie. W dzisiejszych czasach, kiedy każdy z nas jest zaganiany jest to bardzo istotne. A gotowanie wcale nie musi być nudne, ani czasochłonne. Wystarczy wypróbować ich pomysły, a naprawdę nie będzie trzeba codziennie głowić się nad tym co by tu jutro wykombinować na obiad.

Mnie osobiście (kiepskiego kucharzynę) cieszy fakt, iż większość z tych przepisów jest bardzo łatwych, a co najważniejsze niezwykle apetycznych. Autorzy krok po kroku instruują nas co i w jaki sposób należy wykonać. Każdy przepis jest również oprawiony zdjęciem gotowej już potrawy.

Podsumowując – jest to mieszanka poradnika z książką kucharską. Każdy znajdzie tutaj coś dla siebie. Ponadto, co bardzo mi się spodobało, na końcu książki znajduje się wykaz najczęściej marnowanych produktów żywnościowych w Polsce. Dane zostały rzetelnie opracowane przez Federację Polskich Banków Żywności.

Zachęcam Was do sprezentowania sobie tego kompendium. U mnie zajęło ono czołowe miejsce na półce. Musi być w dostępnym punkcie, aby w każdej chwili móc po nie sięgnąć. A uwierzcie mi, że bardzo często wynajduję tam „smaczne perełki kulinarne”…

Tytuł: EKONOMIA GOTOWANIA
Autor: A. McEvedy, P. Merrett
Wydawnictwo: Nasza Księgarnia
Miejsce, rok wydania: Warszawa, 2012
Ilość stron: 320

1 komentarz: