środa, 1 października 2014

HONOR - Elif Shafak

Honor należy do tego rodzaju powieści, które lubię najbardziej. Dotyka ona bowiem przede wszystkim sfery obyczajowej oraz kulturowej. W tym konkretnym przypadku chodzi o sferę islamu. Zawsze ciekawiła mnie ta religia oraz wszystko, co się z nią wiąże. Najbardziej jednak intrygowała mnie rola kobiet w świecie muzułmańskim, który nie da się ukryć jest na wskroś patriarchalny. Dominująca pozycja mężczyzny w tej kulturze sprawia, że kobiety skazane są na bycie tłem dla ich „elitarnego” świata.

Ta książka to z jednej strony powieść obyczajowa, przedstawiająca losy trzech pokoleń rodziny Topraków (naszych głównych bohaterów). Poznajemy ich niełatwe życie, w którym nie brakowało sekretów oraz tragicznych zdarzeń. Z drugiej strony jest ona świadectwem tego, do czego może zaprowadzić skrajna ideologia, naznaczona prawami wiary. Te dwa elementy, połączone ze sobą, bardzo często skutkują brakiem logicznego myślenia, co w konsekwencji prowadzi do dramatów.

Powieść Elif Shafak bardzo znacząco odzwierciedla model, występujący w niejednej rodzinie muzułmańskiej. W jej dziele bardzo wyraźnie widać, jak pojmowany jest tam tytułowy honor. Oczywiście w mniemaniu męskiej części społeczności, najczęściej splamiają go kobiety, które na przykład nieprzyzwoicie się ubierają, kuszą innych mężczyzn czy też są nieposłuszne swym męskim opiekunom. Mają klapki na oczach. W sztywnych ramach wyznaczyli zasady, których respektowanie wiąże się z być albo nie być niejednej muzułmańskiej kobiety.

Honor to również powieść o miłości, o rozkwitaniu uczucia między kobietą a mężczyzną, wbrew wszystkim i wszystkiemu. To także relacja o pięknej miłości siostrzanej, która potrafi przetrwać największe przeciwności losu oraz o całkowitym poświęceniu dla rodziny, która w niejednej kulturze stanowi wartość nadrzędną.

Lektura ta wciągnęła mnie ogromnie. Żałuję, że dopiero teraz odkryłam tę wspaniałą turecką pisarkę. Koniecznie muszę nadrobić stracony czas i przeczytać jej pozostałe książki, myślę że warto. Elif Shalak wspaniale buduje fabułę. Tworzy różnorodnych bohaterów, którzy niejednokrotnie przechodzą metamorfozę. Tak jak w życiu, ludzie pod wpływem pewnych zdarzeń zmieniają się. Rzadko kiedy ktoś jest od początku do końca zły, bądź nieskazitelnie dobry. Podobnie jak świat nie jest czarno – biały, tak i w ludziach siedzą różne emocje…

Tytuł: HONOR
Autor: E. Shafak
Wydawnictwo: Wydawnictwo Literackie
Miejsce, rok wydania: Kraków, 2013
Ilość stron: 500


6 komentarzy:

  1. Czytałam jakiś czas temu: bardzo mi się podobała. W ogóle od pierwszej książki kocham Shafak.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja koniecznie muszę sięgnąć po inne jej książki, czuję że są równie (jeśli nie bardziej) interesujące:) Pozdrawiam!

      Usuń
  2. Tak myślałam, że Ci się spodoba. Jedna z moich ulubionych książek :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ty zawsze wiesz, co mnie zainteresuje; nie pierwszy raz trafiłaś w dziesiątkę:)

      Usuń
  3. Wszystkie książki Shafak biorę w ciemno, podoba mi się jej styl.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To fakt - jest świetna, dlatego koniecznie muszę dotrzeć do innych jej książek:)

      Usuń